Eindhoven Airport had volgende zomer een aanzienlijke schade. Het probleem veroorzaakt door Strict en CET, een academie voor veiligheid en crisisbeheersing, was onvermijdelijk, volgens onderzoek uitgevoerd door adviesbureau Strict en CET.
Het was onmogelijk om de hele dag van en naar Eindhoven te reizen op 28 augustus 2024. De IT-structuur van Defensie had een probleem.
Doordat het een menselijke component van de Eindhoven Militaire Luchtbasis was, kwam het zelfs op Eindhoven Airport terecht. Het ministerie van Defensie is dus verantwoordelijk voor het Noord-Brabantse vliegtuig. Bovendien werden de kustwacht en de GGD getroffen door de ineenstorting.
ontoereikende opleiding
Na het incident hebben CET en ‘s Cabinet een onderzoek ingesteld naar de instorting. Ze kwamen tot de conclusie dat het ministerie van Defensie niet voldoende voorbereid was op de schade, maar dat het niet kon worden voorkomen. En als gevolg daarvan heeft de interventie veel tijd nodig gehad.
Er was volgens de autoriteiten niet genoeg opschaling op de dag van de schade. Tegelijkertijd werd tijdens de correctie onvoldoende aandacht besteed aan de culturele invloed ervan.
Zo mogen 28 vliegtuigen de luchthaven van Eindhoven niet verlaten op de dag dat 18 vliegtuigen niet op de luchthaven van Eindhoven waren geland. Met andere woorden, 8 000 tot 10 000 mensen werden direct getroffen door de verstoring op 28 augustus.
En het ging door. Er was niet genoeg ruimte om de dagen na het ongeval een extra vliegtuig te besturen omdat er zoveel gewonden waren.
Bovendien gaven sommige reizigers uiting aan hun bezorgdheid over hoe de schade werd doorgegeven. Zij vonden het gebrekkig omdat het niet altijd duidelijk was wat er gebeurde en wanneer het luchtverkeer was hervat. Dit komt vooral omdat Eindhoven Airport niet over die details beschikte.
Administratieve maatregelen
Staatssecretaris Gijs Tuinman (BBB) heeft deze maand een update gemaakt over het Strict and CET onderzoek.
Volgens hem is de afhankelijkheid van IT de afgelopen jaren dramatisch toegenomen.” Daarom is het van cruciaal belang dat de digitale infrastructuur altijd up-to-date, veilig en sterk is.
Tuinman behandelt een aantal tips uit het document in de brief. CORT en Strikt adviseren bijvoorbeeld om meer activiteiten te organiseren om dergelijke problemen beter aan te pakken.
De minister zegt niet hoe de schade werd veroorzaakt in zijn e-mail. Niet verwonderlijk: de vrijgave van dit soort gegevens geeft aan dat onze staatsveiligheid verslechtert.